3 Aralık 2007 Pazartesi

Gar Meydanına Köprülü Kavşak!


http://www.bedavahizmet.com/haber.aspx?ID=402&baslik=Gar_Meydanina_da_Koprulu_Kavsak

Bir su kaçırma öyküsü...

"Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'ndan alınan izinle, araç trafiğini daha seri hale getirmek için Gar Meydanı'na köprülü kavşak yapılacak. Gar Meydanı'nın başkentin tarihi dokusu açısından taşıdığı öneme işaret eden uzmanlar ise tepkili: "Ankara'da kent meydanlarının önce kavşaklara sonra da yeraltı tünellerine dönüştürülmesi sürecinde, tarihi Gar Meydanı da bir tünel giriş - çıkışı haline getirilecek."Melih Gökçek yönetimindeki AKP'li Anakent Belediyesi, bu kez köprülü kavşak için başkentin simge mekanlarından tarihi öneme sahip gar önünü seçti. Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'ndan 11 Mayıs'ta çıkan kararla, araç trafiğinin kesintisiz akışı için Gar Meydanı'na köprülü kavşak yapılacak. Kararın, "kamu yararına, hukuka, imar mevzuatına, mimarlığa, şehircilik ve trafik mühendisliği esaslarına, insan haklarına, evrensel yaya hakları ile çağdaş ulaşım planlaması, kültürel peyzaj ve peyzaj planlama ilkelerine" aykırı olduğuna dikkat çeken TMMOB Peyzaj Mimarları Odası ve Mimarlar Odası Ankara Şubesi'nce, konu yargıya taşındı. Kararın yürütmesinin durdurulması ve iptali istenirken, uzmanlarca sakıncalar şöyle sıralandı:- Ankara'da daha önce yapılan örneklerinde de görüldüğü gibi, gar önü katlı kavşak yapımının yol açacağı kesintisiz trafik, beraberinde getireceği yaya alt ve üstgeçitleri, genelde tüm yayaların hareketlerini zorlaştırmakta, özelde ise başta engelliler, yaşlılar, bebek arabalılar, hamileler, kalp hastalığı olanlar, fazla kilolular ve çocuklar olmak üzere çok büyük bir grubun ulaşım haklarını zorlaştırıyor ya da elinden alıyor.- Ülkemizde planlı kentsel gelişmenin ilk örneği olan Ankara, Mustafa Kemal Atatürk tarafından Plancı Jansen'e yaptırılan ilk kent planından itibaren oluşturulan Sıhhiye Meydanı - Kızılay Meydanı - Güvenpark - Bakanlıklar - TBMM yaya aksı ile oluşturulan ve vurgulanan değerler, bu uygulama ile tamamen ortadan kaldırılıyor.- Düzenleme, temel ilkesi, araç değil insan taşımak olan çağdaş ulaşım politikalarına aykırı. Gelişmiş ülkelerde, bireysel araçlanmaya değil toplu taşıma öncelik veriliyor.- Karar, halen yürürlükte bulunan "Ankara Ulaşım Planı" nın temel ilkelerine ve kent merkezine ilişkin önerilerine tamamen aykırı.- Gar binası önündeki tescil altına alınan 3 anıt ağacın durumu tehlikede. Bu ağaçlar, projeye işlenmedi.Neden sakıncalı?Yapılan inceleme ve değerlendirmeler sonrası, Gar Meydanı'na yapılacak köprülü kavşağın yol açacağı sıkıntılardan bazıları şöyle belirlendi:- Gar Kavşağı, yapılacak düzenleme ile bugünkünden daha yetersiz hale getirilecek; bir yöndeki trafik için sağlanan kesintisiz akıma karşılık, diğer tüm yönlendeki hareketler için kapasite azalarak, sıkışlık artırılacak.- Gar Kavşağı'ndaki sol dönüş depolama alanlarının kapasitesinin artırılması gerekirken yapılan düzenleme ile bu kapasite eskisinden daha yetersiz duruma getirilecek.- Altgeçit yapılırken yayalar dikkate alınmadığı ve gerekli minimum standartlar sağlanmadığı için ortaya çıkan düzenlemede gara yaya erişimi azaltılarak, yolun karşısından Gar Meydanı'na ulaşmak zorlaştırılacak.- Ankara'da kent meydanlarının önce kavşaklara sonra da yeraltı tünellerine dönüştürülmesi sürecinde, tarihi Gar Meydanı da bir tünel giriş - çıkışı haline getirilecek.- Altgeçidin inşaatı sırasında, koridordaki çevresel, kültürel ve tarihi değerler tahrip olacak.
Uzmanlar Ne Diyor?
Peyzaj mimarları ve mimarlar, kent dokusunun toplumsal hafızayı yeniden ürettiğini, güçlendirdiğini belirterek, "Kent dokularının kentlilerden koparılmadan, kentin fiziksel planlamasında önemli bir obje olarak kullanılması zorunludur" vurgusunu yaptı. Uzmanların, değerlendirmesi şöyle: "Gar binası ve çevresi önünden geçirilmeye çalışılan ve Ankara'yı bir taşıt kenti kimliğine doğru sürükleyen bir planlama anlayışıyla TCDD önünden geçirilecek katlı kavşak ile TCDD Ankara Garı, tüm tarihi - kültürel misyonu ile Ankaralıdan koparılmaya, kentsel hafızamızdan silinmeye çalışılıyor. Bu dönüşüm ile kentin fiziksel gelişiminde tarihine, kültürel değerlerine ve şehircilik ilkesi içinde kent içi trafik düzenindeki hız artışına verdiği katkı ile bir çöküntü ve bozulmanın yaşanacağı aşikâr. Gar binası ve çevresi bir döneme ait yapıları ve Jansen Planı'nda Ankara Kalesi ve bağlanan ulaşım ağındaki merkezi odak olması ile kentin tarihine tanıklık yapmış önemli bir olgudur. Tek başına mimari bir kütleden öte, çevresiyle oluşturduğu bütünlükle kentsel silüete yaptığı vurgu ile kentsel mirasın bir parçasıdır. Ankara Garı'nın Ankara Kalesi'ne doğru yaptığı görsel açılım Jansen Planı'nda özellikle dikkate alınmış, onun üzerine temellenmiş."
Başarılı Mimarî
Ankara Garı, asıl tarihi 1892'ye dayansa da bugünkü haliyle yapımına 1934'te başlandı, 3 yıl sonra da tamamlandı. Önemli Cumhuriyet yapıları arasında yer alan gar binası ve bütünüyle Gar Meydanı, Cumhuriyet kurulduktan sonra yeni Türkiye'nin başkentinin planlamasının emanet edildiği Alman Mimar Herman Jansen tarafından kentin önemli akslarından biri olarak kabul edildi. Yalın malzeme kullanımı ve mimarisiyle yapıldığı dönemde dikkat çeken, o günden bugüne kadar da tarihsel dokusunu koruyan gar binasının çevresindeki planlama ve yeşil alan tasarımı ise tarihi Türk bahçe örneklerinden kalıtlar sunuyor. Başkentin önemli kimlik kartlarından olan gar ve çevresi, ayrıca barındırdığı Atatürk Konutu ve Demiryolları Müzesi, Ankara Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi ve Demiryolu Müzesi - Sanat Galerisi ile kuşaklar arasında kurulan bağlardan biri olma özelliği taşıyor."

Hiç yorum yok: